المسحراتي فؤاد حداد (75) نفس ترياق

Posted: 5 أغسطس 2012 in مختارات أدبية
الوسوم:, ,
اصحى يا نايم وحّد الدايم
وقول نويت بكره ان حييت
الشهر صايم والفجر قايم
اصحى يا نايم وحّد الرزاق
رمضان كريم
مســحـراتى ينادى فى الاحياء
مـنـقـراتى من الألف للياء
صرف القسيمه على بسيمه وعلاء
والمكوجى بيكوى هدوم العيد
والبيت دا هو مقبل على الزغاريد
والصاجه رايحه وجايه بالمواعيد
ريحة المخابز من هنا لبولاق
والسهرانين فى الحى منتشرين
حتى الساعاتى منور البتارين
وأنا دورى نمره أربعه وعشرين
فى محل الاسطى سيد الحلاق
وبامد رجلى عترت فى القصاقيص
دا ترزى بدله وجاره ترزى قميص
قفطانى الاخضر أسعد الازياء
وجناحى الاخضر لو أمرته يطير
دا أنا ألف ليلة وجلة الاساطير
يا عم يا اللى بتدرس الاشياء
والطفل دا اللى فى قلبى لسه حاويه
يرجع يغنى ع الفانوس وحويه
أبوك صغر يا اِبنى يعنى خاويه
أصل الكريم رمضان نفس ترياق
المشى طاب لى
والدق على طبلى
ناس كانوا قبلى
قالوا فى الأمثال:
“الرجل تدب مطرح ماتحب”
* * *
وانا صنعتى مســحـراتى فى البلد جوال
حبيت ودبيت كما العاشق ليالى طوال
وكل شبر وحته من بلدى
حته من كبدى
حته من موال:
أنا طلب القرب من وحوى فى إياحه
قمره على خدها زغاريد وتفاحه
قالوا لى تكبر عليك انا قلت بالراحه
دى أبوها سلطان لكين البنت فلاحه
اصـحى يا نايم وحّد الدايم
السعىُ للصوم خيرٌ من النوم
دى ليالى سمحه نجومها سبحه
اصـحى يا نايم.. يا نايم اصحى
وحّد الرزاق
تسعدني تعليقاتكم

